Ballet Vlaanderen staat op vrijdag 19 en zaterdag 20 februari 2016 in Koninklijk Theater Carré met Van Manen/Cherkaoui. Het programma kreeg in België juichende kritieken. Vier meesterwerken: Four Schumann Pieces en Solo van Hans van Manen en Faun en Fall van Sidi Larbi Cherkaoui.
Ze zijn van verschillende generaties, schrijven elk hun persoonlijke danstaal, maar hebben toch veel gemeen. Hans van Manen (1932) en Sidi Larbi Cherkaoui (1976) vertrekken vanuit hun dansers en zijn nooit echt verhalend. De emotie en de lading worden bij beide choreografen gedragen door de beweging. En de toeschouwer begrijpt meteen wat er gebeurt op het toneel.
Van Manen creëerde Solo (1997) op Bachs Vioolpartita voor drie dansers. Het tempo ligt zo hoog en de bewegingen zijn zo abrupt dat het voor één persoon niet te doen is. In zes minuten wisselen de drie elkaar daarom af om hun kunsten aan het publiek te tonen. Ook in Four Schumann Pieces (1975) zet Van Manen een mannelijke solist centraal, die als het ware geschaduwd wordt door vijf paren die zijn verlangens en melancholie belichamen.
In Faun (2013) geeft Cherkaoui, de nieuwe artistiek directeur van Ballet Vlaanderen, een alternatieve kijk op de mythische solo van Vaslav Nijinsky op de muziek Claude Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un faune. Hier ontmoet de faun zijn vrouwelijke tegenpool. Het programma Van Manen/Cherkaoui sluit af met Fall, een nieuw werk van Cherkaoui op muziek van Arvo Pärt, dat na de Vlaamse wereldpremière juichend werd ontvangen.
De Tijd: “Met zijn wereldcreatie Fall maakt danser-choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui een vliegende start als artistiek directeur van Ballet Vlaanderen. Het publiek in de Gentse opera ging uit zijn dak.”
Knack: “Meermaals bezorgen Cherkaoui en Van Manen je tijdens dit programma een krop in de keel. Omdat de overgave waarmee gedanst wordt zo rakend is, omdat de scènebeelden haast ontroerend perfect zijn en omdat dit een oprechte ode aan het dansen door en liefhebben van het leven is